12. mai 2009

Implementering av Windows 7 RC

Mandag var jeg i et timeslangt intervju med noen reportere fra Microsoft i Seattle. Målet for intervjuet var å få vite mer om Ateas prosjekt for implementering av Windows 7 i egen organisasjon. Dette blir da en featureartikkel både internt i Microsoft, men skal også brukes til å markedsføre Windows 7 eksternt. Vi er en av 10 kunder i EMEA som skal profileres av Microsoft. Spennende!

Det ble mye prat om hvorfor vi implementerer Windows 7, og et av mine sterkeste argumenter er vår fokus på grønn IT. Hvorfor grønn IT som argument for Windows 7? Jo, fordi OS'et er mindre kravstort og en mer intelligent strømstyrer gjør at maskinene kan yte lenger på mindre strøm. Siden kravet til hardware er lavere enn Vista kan vi i tillegg benytte maskinene lenger, altså lenger levetid pr. maskin før de må byttes. Det blir i alle fall spennende å teste ut alle mulighetene i praksis.
Status for oss i Atea nå er at vi har fått opp server for å dytte ut OS + drivere (dette er da en beta2 av programvaren på server) og vi har klargjort PC'er til test. Vi har mange forskjellige modeller "i live" i selskapet, men alle er Lenovo: T60, X60, T61, X61, X200 og T500. Så vi gleder oss til å få testet alle maskinene og forventer at alle vil fungere bedre enn med Vista. Time will show!
Selv har jeg kjørt RC i en snau uke, og er fortsatt like imponert som jeg var da jeg hadde Beta-versjonen installert. Heldigvis er IE oppdatert til siste versjon etter en tidlig beta i forrige versjon, og det gjør hele verktøyet mer funksjonelt. Og jeg oppdager stadig morsomme og pratiske ting jeg kan gjøre i Windows 7. Skal komme mer tilbake til funksjonaliteten senere.
Men alle dere som venter på å oppgradere: Gled dere!
Følg med videre på Wilhelms Widunderlige Werden for videre progresjon.

Ingen kommentarer: