10. februar 2010

Bilde av meg på Google Maps!

Det har vært masse skriverier de siste dagene om at Google har lagt ut digitalbilder av alle gater i Oslo, og en hel drøss andre steder. Det kalles "Streetview" og er en fiffig tjeneste der man kan se hvordan ting ser ut fra gateplan. De har en bil som kjører rundt med en hel masse kameraer og så syr de dette sammen i karttjenesten. Man kan da f.eks. søke opp en adresse, velge Streetview og så dreie rundt 360 grader for et overblikk. Ikke tvil om at da f.eks. er lettere å se hvordan en butikk eller et sted ser ut. Hvis jeg f.eks. vil fortelle deg at vi møtes på "Dasslokket", kan det være at du ikke vet hvor det er. Hvis jeg sender deg denne linken, skønner du det helt sikkert.

Men så tilbake til overskriften: Jeg fant meg selv på Google Streetview! I sommer var familien og jeg og så på eldstedatteren spille Partille Cup. Denne går hvert år første uken i juli, og har etterhvert blitt en årlig tradisjon. I alle fall satt vi ved en fortausrestaurant og skulle spise pizza da jeg så Googles bil kjøre forbi. Vi vinket til kameraet, og så glemte jeg hele greia. Helt til i går. Da ble nemlig nyheten om at Google hadde lansert Streetview av Oslo. Da kom jeg på at vi helt sikkert hadde blitt tatt bilde av da vi var i Gøteborg. Og helt riktig, det var vi. Så da fant jeg igjen restauranten og bildene. Se dem her og her. Vi sitter på det midterste bordet på "Fresco Italia".
VG har forresten også nå skrevet en artikkel om at man skal si fra om man finner seg selv på Streetview, og det har jeg da altså gjort...om enn i Gøteborg og ikke i Oslo...
Uansett, dette er nok en fantastisk utvidelse i Wilhelms Widunderlige Werden (WWW).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra gjort å stjele berømmelsen fra personen bak din arm. ;|

Anonym sa...

Haha! Så morro å se :D