4. januar 2009

Tilbake til hverdagen og gjennomføring av nyttårsforsettene

Ja, nå er det slutt for denne gangen. Nesten 14 dager med relativt bedagelig liv i julen er over og det er tilbake til "strieskjorta og havrelefsa". Vel, fullt så ille er det vel ikke, men man har latet seg, spist og drukket godt og ikke minst latt være å bevege seg så voldsomt. I alle fall har noen av oss det! Så da skal det bli godt å dra på jobben igjen og ikke minst å komme seg i bevegelse.

Det er mange som har satt seg nye mål for 2009. Mange ønsker å gå ned i vekt og bli sprekere, og jeg kan tenke meg at både VG's vektklubb, S.A.T.S og Elixia (for å nevne noen) har hatt påtrykk på nyåret. Det er jo gjerne sånn at vi har de beste intensjoner om å bli sunnere, sprekere og sikkert også smartere i det nye året. Men dessverre faller altfor mange fra etter bare et par runder i treningsstudioet eller frem til neste selskap der man frotser i godsaker. For å unngå å sprekke på nyttårsforsettene, er jo det beste ikke å ha noen! Da slipper man jo den utfordringen. Men dét er jo ikke noe morsomt. I mange år lovet jeg meg selv å slutte, ikke minst fordi barna maste på meg. Jeg klarte det i påsken 2008 og er vel den største "bragden" jeg har klart i forhold til nyttårsforsetter. Denne hadde jeg også i flere år, og til slutt klarte jeg det altså. Og så var det så enkelt at jeg ikke kan skjønne hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere? 21 år med røyking og sluttet på dagen UTEN problemer. Så jeg er litt stolt av meg selv akkurat på det området.

Så i lys av at jeg klarte å slutte å røyke, og ikke minst begynne å trene, så har jeg satt meg disse nyttårsforsettene:

1. Løpe en mil på under 50 minutter
2. Bli slankere - dette er jo relativt, jeg er jo ikke tykk, men ikke voldsomt slank og veltrent heller, så her skal det forbedringer til!
3. Få omtale i minst fem artikler/medier i løpet av året som IT Manager for Atea
4. Begynne å blogge

Det får vel holde synes jeg. (Egentlig så har jeg ett mål til, men det er hemmelig!) Så hvorfor har jeg satt opp disse målene? Vel, første målet er for å forbedre "rekorden" min på en mil. Etter at jeg sluttet å røyke begynte jeg også å løpe. Omtrent samtidig fikk vi invitasjon fra jobben om å delta i Oslo Maraton og da var det enkelt å sette seg det målet. Verken halvmaraton eller maraton var noe for meg og mine opererte knær, men en mil var oppnåelig. Hovedmålet var å fullføre, sekundært å løpe på en time. Det gikk overraskende greit og jeg løp på 55:56! Så det var jeg veldig fornøyd med. Se hele løpet på min Nokia Sportstracker side her.

Så var det mål nummer to da. Forhåpentligvis kommer det som en konsekvens av mål nummer en, men jeg må nok også bli flinkere til å trene litt styrke og kutte ned på sukkerforbruket. Jeg drikker i overkant mye Coca Cola og har det som engelskmennene kaller "sweet tooth". Så klarer jeg å kutte ned på dette og fortsette med treningen, må jeg jo bli slankere. Jeg har slått til på et tilbud fra Elixia som kostet 99,-/mnd. for trening på senteret deres på Lambertseter i januar og februar UTEN bindingstid. Jeg tenkte det kunne passe bra å stikke innom der mens eldstemann var på håndballtrening på Nordstrand og de har jo fullt utstyr der så jeg kan velge og vrake i tilbud. I tillegg fikk jeg to timer med personlig trener, og det skal bli morsomt å se hva de setter opp til meg.

Mål nummer tre er jobbrelatert og et delmål i forhold til hovedmålene mine på jobben. Jeg er i dag veldig operativ, men må arbeide for å bli en bedre leder og delegere mer. Jeg har vært i media noen ganger i det siste året, og det skal jeg altså forsette med. Jeg har vært Ukens IT-sjef i Computerworld, blitt intervjuet i forbindelse med innlegg på Grønn IT, i et whitepaper fra IDG kalt "Mobilkongene" og nå sist over to sider 22. desember i Finansavisen. Så jeg skal jobbe med å profilere meg selv og Atea i mediene også i 2009.

Det siste målet er jo det du leser nå. Det har i alle fall startet bra og målet er en artikkel hver dag. Det kan holde hardt, men jeg skal da forsøke i alle fall. Jeg kan også blogge rett fra mobilen, så selv om jeg er på farten og "ikke har tid" til å blogge, så bør jeg kunne klare å legge inn et bilde fra der jeg er og en kort tekst i alle fall.

Det har startet bra, så vi får se om jeg klarer å holde nyttårsforsettene i år. Følg med videre i Wilhelms Widunderlige Werden for oppdateringer.

Ingen kommentarer: