29. januar 2009

"Photoshop'ing" av bilder

Jeg har i mange år brukt Photoshop til å redigere bilder. Det finnes ikke noe program som er bedre, men kanskje heller ikke noe program som krever mer ressurser på PC'en. Og funksjonsrikt, det er det. Jeg er ikke noen avansert bruker, mest fordi jeg ikke har hatt behovet, men kanskje også fordi jeg ikke har tid til å sette meg inn i alt man kan gjøre. Jeg har laget noen collager for en tidligere arbeidsgiver, men ellers har det bare vært å flikke på noen bilder. Men det finnes noen der ute som er virkelig flinke på å bruke Photoshop. Og de bruker det rått i reklamebransjen. Hvis du trodde at damene og mennene er så pene og feilfrie som de fremstår på bildene i reklamen, tar du sannelig feil. Det finnes utallige eksempler på hvordan man endrer bilder til å prefeksjonere utseende til det uoppnåelige. Så litt opplæring av de håpefulle er definitivt på sin plass. Men det finnes også mange eksempler som viser at det ikke er alltid så lett å huske på alt når man endrer bilder i Photoshop.

Men som sagt finnes det masse hjelp å få for den som leter etter guider til hvordan man bruker Photoshop. PÅ en engelsk site som heter Computerarts kan du finne side opp og side ned med såkalte "tutorials" eller bruksanvisninger. Jeg vil spesielt fremheve tips som å retusjere halvgode bilder til å bli knallgode, kombinere bilder for å lage "psyke" bakgrunner og hvordan man lager konstruerte bilder. Virkelig mange gode tips finner du i alle fall her.

Og så må man ikke glemme YouTube. Her er for eksempel en fantastisk morsom opplæring som du kan lære mye av selv om han er en hevngjerrig taper. Du finner også mange flere både på YouTube og også selvfølgelig hos produsenten selv, Adobe.
Det er i alle fall masse hjelp å få i Wilhelms Widunderlige Werden.

1 kommentar:

Øydis sa...

Livet før og etter photoshop - pleier jeg å si. Å holde på med bilder uten photoshop er som å kjøre i blinde. Når det er sagt har jeg funnet ut at mange av basic-tingene jeg pleier å gjøre med photoshop er lett tilgjengelig i iPhoto. Snart er jeg jammen meg ihuga Macentusiast jeg også...? (men ikke enda!)