2. april 2009

Aprilsnarr!


Hvert år så gleder jeg meg til 1. april. Jeg gleder meg som en liten unge, faktisk. For det er den dagen jeg kan lure folk med god samvittighet. Jeg synes det er morsomt med practical jokes og hvert år kjører jeg en spøk på jobben.

I år satt jeg hjemme på morgenkvisten og komponerte følgende mail:


Hei alle kolleger!

Atea er med i det Microsoft kaller ”Early Adapter Program” for Windows 7. Dette innebærer at vi rett over påske skal installere Windows 7 RC (Release Candidate) på en gruppe testmaskiner.
For å få til dette uten avbrudd i den ordinære driften, har vi de siste dagene jobbet iherdig med å få på plass skikkelige testmaskiner. I samarbeid med HP har vi fått 25 maskiner GRATIS som det skal installeres den nye Windows 7 på.

Hvis du vil delta forplikter du deg til å teste maskinen både hjemme, på reise og på jobb, i tillegg til å svare på en del testskjemaer og noen spørreundersøkelser fra både HP og Microsoft. Det har ingen betydning hvor i landet du jobber da alle tilbakemeldinger vil skje elektronisk. Etter endt testing (medio august) blir PC’en din til odel og eie!

De første 25 som sender en reply på denne mailen, vil rett over påske få tilsendt en PC med Windows 7!

Ikke uventet tok det ikke mange sekundene før de første responderte og proklamerte at dette ville de være med på! Jag pakket sammen sakene mine og dro til jobben. Da jeg kom på jobben hadde jeg over 200 uleste mailer! Mange gratulerte meg med spøken, mens de aller fleste hadde gått fem på. Og slik gikk det slag i slag utover dagen. Selv i skrivende stund renner det inn mailer med ansatte som tror de kan få en gratis PC. Jeg har faktisk klart å lure 175 stykker! Og det er ny rekord!

Det tar jo litt tid å svare alle med "Aprilsnarr!", men jeg gjør det gjerne siden jeg får så mange festlige tilbakemeldinger når folk oppdager at de har blitt lurt. De fleste tar det med godt humør, men en og annen mener at hevnen er søt. Vi får nå se hva som skjer da...

Men dette er jo ikke første gang jeg gjør. I fjor sendte jeg ut mail til alle ansatte i Oslo om at vi skulle være betatestere for den nye iPhonen for Telenor og de 20 første som skrev seg på listen i resepsjonen, ville få være med og teste og beholde telefonen etter endt testing. Vellykket den også med et femtitalls som rushet ned i resepsjonen for å skrive seg på listen.

Året før det kunne folk med sine gamle CRT-skjermer komme med dem i resepsjonen og bytte til nye 19" flatskjermer. Jeg hadde stilt opp en 5-6 tomme esker der for at det skulle virke mer troverdig. Synet av ansatte som kom ut av heisene og ned trappene bærende på en stor skjerm, er ubetalelig!

Og året før der sendte jeg en mail om at Lenovo hadde gjort en feil i bestillingen vår og sendt oss 700 PC'er i stedet for 70. For å slippe å returnere så mange hadde vi gjort en deal om at 50 stykker skulle selges til spottpris à 1.000,-. Også da var det rush i resepsjonen fra folk som ville skrive seg på liste.

Så som dere skjønner klarer jeg å lure ganske mange hvert år, og jeg smiler fra øre til øre hver gang noen går på spøken min.

Men du blir garantert ikke lurt ved å følge med i Wilhelms Widunderlige Werden...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tøft når kineserne slår seg på bølgen av svar her :)

Morten sa...

Ganske troverdig skrevet faktisk :-)

Det anonym sannsynligvis mener er at du bør skru på CAPTCHA for anonym posting. Gjorde det nettopp på google-bloggen min.

Anonym sa...

Og Wips så var Captcha på :)