15. mars 2009

Windows 7 implementering i Atea


Atea har inngått avtale med Microsoft om å være partner mot en håndfull kunder som skal være med i deres Early Adaptor Program (EAP) på Windows 7. Og som IT Manager i Atea har jeg også meldt oss på dette programmet - som kunde - slik at alle PC'er i Atea skal oppdateres med Windows 7 så snart den er i endelig release. Og det håper vi er snart, men i alle fall skal vi ha klart å oppdatere minst halvparten av maskinene innen jul. Men det er selvfølgelig avhengig av når endelig versjon lanseres.
Vi har altså gjort avtale med en håndfull kunder og vi er også med på lasset som en kunde. Vi må ofte ha to hatter; en som leverandør og en som kunde. Vi bruker jo tross alt en del av teknologien og løsningene vi selger også. Nå har jeg på meg kundehatten og skal benytte de samme konsulentene som våre kunder og det skal bli spennende å få ta del i den opplevelsen også. Konsulentene får både kurs, opplæring og ikke minst en kjempebacking med et helt støtteapparat fra Microsoft både i Norge, Europa og USA for å få dette til. Siden Norge blir sett på som "early adaptors" satses det mye på å få dette til å fungere riktig første gang. De var ikke så heldige med Vista på det området...

Jeg har i alle fall et lønnlig håp om at RC1, altså den nesten ferdige versjonen vil komme rett over påske. Da skal vi kjøre en pilot på en 40-50 maskiner, og det er mange som har sagt seg villig til å være med (og jeg regner med at enda flere melder seg når de leser dette...). Siden beta-versjonen er så stabil, forventer jeg at RC1 er tilnærmet lik RTP-versjonen (Release To Production, for de som lurte.)

Jeg har hatt møte med representanter fra Microsoft og kan fortelle følgende:
  1. Windows 7 kan oppgraderes fra Beta, via RC til endelig versjon UTEN å måtte reinstallere. I alle fall for oss som har EA-avtale og som skal bruke Enterprise-versjonen. Betaversjonen er "Ultimate" og forskjellen mellom de to er marginale. Dette er noe helt annet enn Vista der man måtte reinstallere for omtrent hver build. Kodenøklene som man har på betaversjonen går ut i auust om jeg ikke husker feil. Og nøklene til RC1 skal være de samme, men kanskje med en forlengelse?
  2. 2. IE8 vil være ferdig og i endelig release når RC1 kommer. Dette betyr jo at IE8 snart lanseres ettersom RC1 snart er klar. I alle fall ser det ut til at en RC-kandidat er lekket allerede på torrent. Det er bra siden IE8 i Windows 7 er litt ustabil.
  3. Vista kan oppgraderes direkte (fra 32 til 32-bits og 64 til 64-bits versjon), men fra XP må maskinen reinstalleres fra bunnen av. Men vi har selvfølgelig verktøy til å hjelpe oss med dette. Det blir jo spennende å se om det fungerer i så stor utstrekning praksis!
  4. Microsoft satser beinhardt på at Windows 7 skal bli en "hit" i markedet, spesielt blant de større bedriftene. Erfaringene mine så langt kan ikke skjønne annet enn at det bør den bli. Den har XP's hastighet og Vistas utseende og funksjonalitet. hvis du ikke har Vista i dag, er det bare å vente på Windows 7.

Jeg vet et par andre ting også, men har lovet å ikke røpe for mye. Ikke enda i alle fall...

Så gled dere til oppdateringen, både dere der hjemme og ikke minst mine kolleger som skal få nyte godt av det jeg kaller "Atea tar egen medisin". Og følge med her i Wilhelms Widunderlige Werden for videre oppdateringer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan jeg installere NÅ :) Win7 fungerer rimelig bra i Beta. Har hatt nesten bare gode erfaringer med testingen, men det er noen ting som ikke fungerer som det skal.
Regner med at dette fungerer 100% i RC1.

Anonym sa...

Jeg og vil ha....
Når kan vi gjøre det??

Anonym sa...

Ja, når?