1. mars 2009

Hvorfor piratkopiering har bedret konkurransen

Jeg har som jeg skrev i forrige post begynt å se på Entourage og har fått låne fire sesonger av serien av min søster. To sesonger er unnagjort, men da vi skulle se på tredje sesong, møtte vi på en hindring. DVD-spilleren sa at den ikke ville spille av platen da den var kodet for region 1 (USA), mens spilleren kun aksepterer region 2 (Europa m.fl.). Dette mener jeg er en etterlevning fra DVD'ens barndom da bransjen skulle melke markedene mest mulig ved å differensiere utgivelsene mellom dem. Og kanskje et av de mest irriterende og forbrukerfientlige teknikker som noengang er laget. USA var som regel først ute, mens Europa og Asia først fikk filmene utgitt etter noen måneder eller kanskje så mye som et halvt år. Stor var misunnelsen når en kompis hadde vært på ferie i USA og fått med seg en ny film både der og på flyet frem og tilbake. Og det var gjerne storfilmer som ikke kom hit til landet på lang tid.

Men så skjedde det et paradigmeskifte en gang i begynnelsen av dette årtusenet. Flere og flere fikk bedre Internettlinjer og med det økte søken etter innhold. Først og fremst var det nok pornografi og bilder, mens morsomme videosnutter rant ned de fleste mailbokser. Så kom YouTube og alle delte filmsnutter med hverandre, selvlagde så vel som klipp fra filmer og TV-serier. Spesielt blant de mer dedikerte "nerdene" eksisterte det lukkede nettverk der man delte film og musikk med hverandre. Men man måtte "kjenne noen som kjente noen" for å få tilgang, og mange var svært så hemmelige. Så kom Napster og det var den første store tjenesten som gjorde piratkopiert materiale tilgjengelig for den store massen. Deretter kom bittorrent på banen og såkalte "trackere" som f.eks. Piratebay og det gjorde at enda flere fikk muligheten til å se filmer, serier og høre musikk de kanskje tidligere ikke hadde eller ville få tilgang til.

Men hva har dette med konkurransen å gjøre? Jo, det er nettopp denne utbredelsen av materiale som har tvunget film- og TV-selskapene til å utgi mer synkront i flere markeder. Nå er det gjerne verdenspremierer likt i mange land samtidig, noe som var utenkelig bare for noen år siden. Og serier kommer på norske TV-kanaler bare noen uker etter at de har gått på luften i USA. Og da er det færre som ser vitsen med å laste ned piratkopiert materiale i varierende kvalitet, og i hvert fall ikke med norske undertekster, da de snart blir vist her hjemme også. Det er dette jeg mener med at piratkopiering har skjerpet selskapene til å bli bedre. For å understreke dette har NRKbeta denne selverklærte doktrinen: "Vær den beste tilbyderen av ditt eget materiale!" Og her har mange selskaper mye å lære av NRK så vel som BBC som tilbyr alt egenprodusert innhold digitalt - og gratis!

Foreløpig er det bare de mest ihuga entusiastene og de mest tekniske personene som har koblet PC'en eller Mac'en til stue-TV'en. Det er ikke like enkelt å få vist filmer og serier på TV'en som å sette på en DVD eller en helt vanlig TV-sending. Men det blir nok snart mer utbredt og enklere etterhvert som flere og flere "krever" enklere løsninger. Da vil alle bruke det.

Og så er det denne regionkodingen på DVD-spillerne da. Den er etter min mening en etterlevning fra fortiden da de store selskapene ville kontrollere de forskjellige markedene. Vår egen "DVD-Jon" var med å få brakt dette hegemoniet i kne i det de klarte å hacke kodingen både på region og DRM som var lagt på alle DVD'er. Takk og pris for at vi nå kan kjøpe filmer fra hele verden og ha muligheten til å se dem når som helst, hvor som helst og på hva som helst. Ingen leverandør skal bestemme hvordan jeg skal se materialet jeg har kjøpt!

Wilhelms Widunderlige Werden vil forbedre hverdagen for mange i fremtiden.

PS. Min DVD-spiller var regionkodet, men et raskt søk på Internett gjorde at jeg fant metoden for å oppheve denne kodingen. Fem tastetrykk på fjernkontrollen, og så var den regionfri!

1 kommentar:

Øydis sa...

Jeg sa jo at du ville få mye moro av Entourage! ;oP