10. februar 2009

Robusthet ved betaling over nettet

Madonna skal ut på ny turne, og endelig kommer hun til Norge. 50-åringen skal opptre på Valle Hovin 30. juli, og i går ble billettene lagt ut for salg både gjennom nettet og ved personlig oppmøte. I tidligere tider (ifølge mine barn flere tusen år siden) måtte man ligge i kø ofte i flere døgn for å få tak i billetter til verdensstjernene. I dag kan man slippe det, selv om noen ønsker å plage seg selv ved å ligge 24 timer i 15 minusgrader for å sikre seg billettene. Billettene ble utsolgt på 34 minutter, og det sier noe om hvor populær hun fremdeles er.

Jeg prøvde selv å få tak i billetter, men jeg hadde ikke de helt store forhåpningene om at jeg skule få tak i noen. Jeg gikk inn på billettservice.no og ble umiddelbart plassert i en kø på nettsiden. Så langt, en helt grei opplevelse. Det gikk vel en 20-25 minutter da jeg endelig fikk opp hovedsiden og kunne velge at jeg ville kjøpe billetter til Madonna. Jeg klikket meg gjennom, bestilte maksimumantallet på seks billetter og logget meg inn med brukernavn og passordet jeg hadde fra før. Passordet ble akseptert og neste skritt var å betale.

Billettservice har outsourcet selve betalingen til BBS. Det betyr at så snart du har fått billettene du skal på billettservice, "settes du over" til BBS der du taster inn kortnummer, utløpsdato og CCV-kode. Frem til hit gikk det greit. Jeg trykket da "Betale" og ventet spent i mange, lange sekunder. Til slutt fikk jeg meldingen: "Det har oppstått en feil.". DET HAR OPPSTÅTT EN FEIL!!! Blodtrykket mitt steg til uante høyder. Hve var feil da? Hadde jeg tastet et siffer feil? Rotet jeg med datoen? HVA VAR FEIL??? Og hvordan skulle jeg kunne forsøke på nytt? Det var verken forklaring eller mulighet for videre navigering, så jeg forsøkte å trykke "Tilbake" i nettleseren for å få gjennomført betalingen igjen. "The webpage has expired", var meldingene som traff meg. Til slutt kom jeg tilbake til siden der jeg skulle taste inn kortnummer. Men nei, samme feil om igjen. ARGH!

Det er forferdelig ergelig å ha billettene så å si i lommen, men at en utrolig lite gjennomtenkt og dårlig teknisk løsning ødela min mulighet til å dra på konsert i sommer. Et så stort selskap som Billettservice burde ha en mer robust løsning og ikke være avhengig av at en tredjepart ikke er det svakeste leddet i kjeden. Det var de definitivt her.

Det er ikke liv om å gjøre for meg å komme meg på Madonna-konsert, så jeg overlever sikkert. Poenget mitt er at slike løsninger ofte er gode i utgangspunktet når belastningen er lav, men at man ikke har foretatt stresstesing og testingen av robusthet ved avvik. Det gjør at slike løsninger ødelegger for mange, og det kan de ikke være bekjente av. Tydeligvis vet de om det, for Kristin Svendsen i Live Nation sier til VG at "...det vil være billetter som kommer tilbake igjen i systemet som usolgte på grunn av betalingstransaksjoner som feiler, og lignende." Og lignende... Det er vel min transaksjon, det.

Så fikk da en heldig sjel klørne i "mine" billetter senere på dagen. Jeg håper virkelig at dere får en fin opplevelse i sommer. Hils Madonna fra meg og si at hun må følge med i Wilhelms Widunderlige Werden for å utvide horisonten.

3 kommentarer:

Øydis sa...

Tipset er visstnok å logge seg inn på siden i god tid FØR billettsalget (antakelig like lenge som man før måtte ligge fysisk i kø...)

Men jeg er enig, sånn betalingsgreier er ikke bare-bare. Jeg bestilte kosekluter til Omre på nettet og fikk en mail fra servicedamen om jeg virkelig skulle ha samme bestilling 4 ganger? Jeg hadde fått feil og da faktisk betalt det 4-doblete av det jeg skulle (og hadde for så vidt fått bestillingen min 4 ganger hvis det var det om å gjøre). Jeg fikk hele tiden feil, og prøvde meg da 4 ganger før jeg fikk ok. Mamma mia, dette er det mulig å lure folk med!

Anonym sa...

Så løsningen må bli å logge seg inn hos "livenation.com", så får man kjøpt billetter tre dager FØR folk stresser og sliter foran PC`en eller legger seg i kø.
Ikke spre det da.:-)

Anonym sa...

Hei :) Samme skjedde med meg... men I DAG stilte jeg ekstra forberedt, med to pc'er og da fikk jeg ordna billetter! Jippi!!!

HildePilde Superfan!