2. januar 2009

Geocaching - en ny hobby?

I dag har jeg prøvd noe nytt. Geocaching. Ganske morsomt egentlig. Men hva er det for noe rart? Kort beskrevet er det skattejakt med GPS. Og siden jeg har en så flott Nokia E71 med innebygget A-GPS, så fant jeg et geocaching program til denne på min gode venn Bjørn Tores blogg "Hoems Hörna". Lastet ned og installerte uten problemer, fyrte den opp, og da kom den opp med en god del forslag her i nabolaget.

Men jeg hadde ikke tid til å utforske nabolaget denne kvelden, for eldstemann skulle kjøres på håndballtrening. Selv om vi bor på Skedsmokorset trener hun i Nordstrand IF. Det gjør at mor eller far må kjøre til Nordstandshallen tre ganger i uken. Det er ca. 3 mil hver vei, og gjennom bomringen begge veier. Så "litt" ekstra kostnader pådrar hun oss ved å trene så lang unna. Men hva gør man ikke for avkommet? I alle fall; mens hun er på trening må jeg finne på noe vettugt å gjøre. Jeg har pleid å jogge en mil, men i det siste har det vært så glatt, og nå er det så kaldt, at det gidder jeg ikke. Er ikke helt fanatisk heller! Så da kunne jeg jo prøve geocachingen når jeg først har halvannen time å slå ihjel.

Så da ble det å slå opp mobilen og se hva den viste. En liste på 8-10 steder viste seg og da var det bare å velge. Jeg valgte den nærmeste som var ca. en kilometer unna på Lambertseter gård. I tillegg til at den forteller retningen du skal gå, kan den vise kart, koordinater og innleggers kommentarer. Det er gjerne historisk info eller annen relevant info som er lagt inn. I de to tilfellene jeg brukte var det en kort historie om Lambertseter gård og om "Lager Lambertseter" som var en tysk leir med 10.000 mann under annen verdenskrig. Så da lærte jeg litt i dag også.

Dette var ganske morsomt og bringer deg steder du sjelden eller aldri ville finne på å oppsøke. Selv på et så sentralt sted som Lambertseter ville jeg ikke funnet på å gå over plenen til flaggstangen en fredagskveld...

Geocaching anbefales på det sterkeste for de som er litt eventyrlystne og er glad i å gå turer.

Dette og mer til finner du altså i Wilhelms Widunderlige Werden.

1 kommentar:

Anonym sa...

hørtes morsomt ut:-)