11. januar 2009

Windows 7 Beta - moro å teste nytt

Fredag ble Windows 7 Beta sluppet i offentlig Beta-release. Microsoft vil nå teste det nye operativsystemet som skal overta etter Vista hos så mange brukere som mulig. Det vil si, de tilgjengeliggjør 2,5 millioner nøkler til Windows 7. Ikke overraskende var det veldig mange som ville sikre seg muligheten til å teste operativsystemet som kommer til å dominere PC'er i fremtiden. Man kan si hva man vil om Microsoft og Windows, men man kommer ikke utenom at den er verdens mest brukte operativsystem. Derfor vil den også i fremtiden prege hvordan vi jobber på. Og fordi så mange vil teste, brøt serverne til Microsoft sammen utpå fredagen da nedlastningen endelig ble lagt ut. Og det sier litt for de har ikke få servere å disponere der i gården. Så det var nok mange skuffede betatester-wannabes som ikke fikk tak i den allerede fredag. Tiden gikk og utpå natt til i dag lyktes jeg å få tilgang til å laste den ned. Jeg valgte 32-bits versjonen (eneste årsaken er at jeg vil kunne kjøre VPN på den) og siden det var langt forbi leggetid for meg, lot jeg den tusle og gå mens jeg sov. 2,33 Gb ble så brent på en DVD og kjørt på min Lenovo X300 med forhåpninger om oppgradering av Vista Enterprise. Etter å ha kjørt oppgradering en drøy time, fikk jeg endelig beskjed om at det dessverre ikke lot seg gjøre å oppgradere (uten forklaring på hvorfor) og maskinen jobbet en halvtimes tid før den fikk tilbake sin Vista-installasjon. Så da var det ikke annet å gjøre enn å kjøre en grunninnstallasjon for å få den inn. Som sagt, så gjort. Ingen problemer what so ever, men av en eller annen grunn får jeg ikke registrert Windows 7. Jeg har enda 30 dager på meg, så jeg håper virkelig det går i orden.

I morgen skal gutta på teknisk avdeling i Atea få PC'en for å melde den inn i domenet og installere standardprogrammene våre. Jeg er veldig spent på om programmene som fungerer i Vista også fungerer i Windows 7. Det gjenstår å se. I alle fall gleder jeg meg til å teste og se om det er så mye nytt og forbedringer som annonsert. Førsteinntrykket er i alle fall at det er litt ny knapperad med mindre ikoner og mer mouse-over funksjonalitet enn i Vista. Hva som er nytt i Windows 7 kontra Vista finner du her.

Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg synes jeg det er morsomt å teste ut nye ting. Det finnes utallige nye programmer som trenger en tilhengerskare. Gjør livet morsommere og finn ditt hjertebarn i Wilhelms Widunderlige Werden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lastet ned Win7 på fredagen, og brukte helgen på testing. Her er det mye bra - men det er en Beta :)
Litt krasj på drivere, blåskjerm etc, men det hører vel med.

Dag Tore sa...

Synes det ser ut som Microsoft gjør mye rett med win7 (ikke minst at de prøver å slanke det, at det er kjappere og krever mindre ressurser), men på overflaten virker det som 1/3 er rippet fra MacOSX, 1/3 er Vista slik det burde vært og 1/3 er relativt ubetydelig småtteri og grafisk eyecandy. Så i det hele tatt virker det som Windows 7 er en ok arvtager etter XP og Vista, men ikke ekstremt innovativt.

Jeg gleder meg uansett til sommeren/høsten og til man kan kjøre en skikkelig sammenligning mellom SnowLeopard (aka MacOSX 10.6) og Windows 7. Jeg kan dessverre ikke diskutere noe før den tid, da jeg er under NDA :)

Dag Tore sa...

Forøvrig kom jeg over denne, der de kjører Windows7 på en MacBook Air via VmWare Fusion:
http://mac1.no/artikkel/7531/windows-7-i-vmware-fusion