13. januar 2009

Over my dead body!

Over dammen er det snart bytte av president. Vi får endelig byttet ut republikaneren W med en farget demokrat. Om det blir den store forskjellen gjenstår jo å se. Men det er ikke bare bare å skulle sverge eden med hånden på Lincolns bibel med hundretusenvis av skuelystne og millioner som følger direktesendingen. Det følger nemlig med en hel hær av sikkerhetsfolk som til enhver tid evaluerer sikkerheten til det amerikanerne kaller "The leader of the free world". Alle trusler, store som små skal vurderes og innsettes tiltak mot. Det er klart det er viktig, men ikke lett å vurdere alle mulige trusler i det moderne sammfunnet vi lever i.

Barack Obama er en moderne mann av tiden vi lever i. Han har vokst opp med fargefjernsyn, PC'er kom da han var ung student, og mobiltelefonen ble en del av hverdagen mens han stiftet familie. Det faktum at Obama er som en hvilken som helst forretningsmann av i dag med tilgang til PC, mobil osv. De som følger med ser at han alltid har sin Blackberry med seg overalt hvor han går. Han har det ikke annerledes enn oss andre. Tilgang på telefon, SMS'er, Internett og ikke minst mail og chat til enhver tid uansett hvor han måtte befinne seg.

Så hva er problemet? Jo, all korrespondanse en president har gjennom brev, faks, telefon, mail osv. skal registreres og publiseres. Som jeg har skjønt det (her tar jeg gjerne imot korreksjoner!) er lovverket er slik at presidenten ikke har noe privatliv utover det som foregår muntlig. Her har man altså et sikkerhetsproblem samtidig som man har en lov som jobber mot at han i det hele tatt kan være privat på jobb, for å si det sånn.

Og hva har Obama gjort? Han har nektet å gi fra seg sin Blackberry. Den har blitt en del av hans liv og han har uttalt at man må vri den ut av hans fingre for å få den. Han jobber iherdig mot jurister og Secret Service for å få beholde den. Så får vi se da om han får lov til det. Jeg synes virkelig at han skal få beholde den. Jeg vet hvor "naken" jeg er uten min Nokia. Uten den tror jeg ikke at jeg hadde holdt ut!

Man kan fort bli avhengig i Wilhelms Widunderlige Werden.

PS. En annen ting er at han har en beltetaske som han har mobilen i når han ikke bruker den. Det er litt for "tacky" og noen må se å få ham fra det. Det er like ille som rumpetaske, manbag og hvite sokker i sandalene...
PPS. VG forteller i dag 22. januar at Obama har fått seg en ny og sikker telefon til den nette sum av 24.000! Det er han da minst verdt!

Ingen kommentarer: