9. januar 2009

Hva er den rette medisinen?

Som IT Manager i Atea er jeg ganske heldig. Ja, faktisk veldig priviligert. Vi har så utrolig mange dyktige ansatte som jobber nettopp med de områdene jeg har ansvaret for. Vi har konsulenter innenfor utrolig mange områder, fra teknikere som vet alt om hardware på servere, PC'er, skrivere og switcher til arkitekter som kan alt fra lagring via nettverk til avanserte dataromløsninger. Ikke at alt er enklere med så mye kunnskap i egen organisasjon, men mange innspill får jeg i alle fall. Jeg er også så heldig at jeg får lov til å holde foredrag for våre kunder om de løsningene vi har implementert og som vi også tilbyr våre kunder. Og jeg får ofte spørsmål fra kolleger om vi ikke kan implementere løsning A eller sette opp hardware B for vi "må" jo bruke det selv siden vi selger det til våre kunder. Jeg er enig i at den beste salgspitchen er at vi selv bruker det, men det er ikke nødvendigvis det beste for Atea.

Uavhengig av hvilket tema jeg foredrar om, har jeg som undertittel "Nok en episode i serien Atea tar egen medisin". Jeg liker å se på Atea som et apotek: Vi tilbyr all slags medisin for alle slags "sykdommer" våre kunder lider av, og vi må da se an "pasienten" og gi den medisinen som passer i hvert enkelt tilfelle. Derfor er det slik at Atea ikke kan bruke alle løsninger vi tilbyr våre kunder. Det finnes ingen universell medisin som hjelper mot alle "sykdommer" våre kunder lider av, ei heller som vi kan ta for våre. Vi må også ta den medisinen som hjelper oss til å bli kvitt våre "sykdommer", bli enda bedre, enda smartere, enda dyktigere og ikke minst enda mer lønnsomme. Det er ikke til å komme fra at alle bedrifter higer etter det samme.
Atea er doktoren som hjelper kunden til å finne ut hvilken sykdom de lider av og foreskrive den rette medisinen. Noen ganger tar det lenger tid å stille riktig diagnose, og andre ganger har pasienten selv stilt sin egen diagnose og kjøper "reseptfritt". Og det er mye informasjon om "resepter" man kan finne på nettet også, og det skulle da bare mangle at ikke mine IT-kolleger bruker den informasjonen som finnes der ute. Ja, finn din egen medisin i Wilhelms Widunderlige Werden.

1 kommentar:

Dag Tore sa...

Jøss, ikke dårlig, lege og apotek på ett og samme sted! ;o)