6. januar 2009

Med IT gjennom finanskrisen


Som jeg nevnte i mitt første innlegg gir denne finanskrisen som vi er inne i oss muligheter som vi ikke nødvendigvis hadde tidligere. I alle fall vil folk få øynene opp for mange nye måter å bruke IT på. Også i Atea gjør vi det. Vi konsoliderer og virtualiserer. Vi sparer både penger ved å kjøpe inn kosteffektive servere som gjør at vi igjen sparer strøm og driftskostnader. Vi i Atea kan hjelpe alle bedrifter i Norge å spare både penger og miljøet. Det er såre enkelt, bare gå på våre sider og les mer om Go IT Green eller gå bare til Ateas hjemmesider for å lese mer. Du vil ikke angre på det.


Men hvordan skal man ta tak i dette på et større plan? IKT-Norge har gitt sine innspill til både Finansminister Kristin Halvorsen og Næringsminister Sylvia Brustad. De mener at Regjeringen skal gi oss en krisepakke for fremtiden, ikke for fortiden. Jeg er helt enig med dem om at mens regjeringsmedlemmer farter land og strand rundt for å beøke kriserammede industribedrifter, glemmer Regjeringen helt at IT faktisk kan være løsningen på mange utfordringer vi kommer til å slite med i fremtiden dersom vi ikke handler nå. Krisen gir oss en unik mulighet til å satse riktig.

En person har skjønt dette: Barack Obama. Endelig får vi en visjonær og fremsynt president i USA som faktisk ser på IT som et middel til å bedre både miljøet og samtidig skape nye arbeidsplasser. Obama kontaktet IBM rett etter at han hadde vunnet valget og bedt dem om hjelp til sin "New Deal" og hvordan man kan bruke IT-investeringer til å skape 1 million nye arbeidsplasser. Og gjennom sin tenketank kom de frem til at for å skape så mange arbeidsplasser, må det satses på følgende områder:

1. Bredbåndsutbygging. Dette forslaget har også versert her hjemme uten den store entusiasmen. Jeg har virkelig tro på at tilgjengelighet vil skape mange nye muligheter. Men vi må se stort på det og ikke bare på kablet tilgjengelighet, men også trådløse nettverk med forskjellige teknologier bl.a. avhengig av topografi. Med bredbånd snakker vi altså om mange megabit og ikke kilobit som noen ynder å legge under bedrepet bredbånd. Og vi må heller ikke glemme de fete kablene inn og ut av landet som må kunne tåle de stadig høyere kravene til dataoverføring både i mengde, men også krav til hastighet.

2. IT-infrastruktur i helsevesenet. Vi i Norge må også satse mer på f.eks. fjerndiagnostikk og elektroniske journaler, røntgenbilder, skjemaer etc. I et grisgrent land som vårt vil dette kunne sørge for å opprettholde bosetningen og ikke minst forenkle hverdagen til alle landets innbyggere.

3. IT-utstyr for overvåkning av strømnettet. Her på berget tror jeg ikke vi har så mye å hente på dette, men siden jeg ikke har noen stor kompetanse på området, er det godt mulig jeg tar feil. Jeg tror derimot bedre overvåkning av all samferdsel i Norge, det være seg til lands, til vanns eller til luften, kan gi oss mye i forhold til besparelser i tid. Når all transport går knirkefritt, vil alle spare penger. Her er det i alle fall mange muligheter.

Alt i alt bør det investeres mye i IT, spesielt grunnleggende infrastruktur. Når dette er på plass, kan tjenestene blomstre og fysisk tilstedeværelse ha mindre betydning. Vi alle vil spare tid, og dermed også penger, som igjen kan brukes til nye investeringer.

Jeg gleder meg til fremtiden. Jeg gleder meg virkelig til å se den videre utviklingen av Wilhelms Widunderlige Werden.

Ingen kommentarer: