27. januar 2009

Bedre Windows?

Windows 7 er ute i betaversjon og som jeg har skrevet om tidligere har jeg installert den på en av maskinene mine. Og så langt er jeg strålende fornøyd, men IE8-versjonen er litt dårlig. Og siden Microsoft lanserte IE8 RC1 til XP og Vista, men ikke til Windows 7, er dette litt synd da den ikke er helt stabil. RC1 er altså Release Candidate 1, en versjon som er veldig lik den som skal lanseres. Det vil altså ikke bli noe mer funksjonalitet i den ferdige versjonen, bare bugfix. Men man kan vel ikke få i pose og sekk.


Og en ting har blitt bedre, og det er oppstartshastigheten. Nå skal det sies at jeg ikke har installert en bøtte med programmer som skal Windows skal fyre opp når den starter, men sammenlignet med Vista så vil jeg si den er dobbelt så rask. Og Microsoft ønsker å få oppstartstiden enda lenger ned. Og hvordan skal de gjøre dette? Jo, de har tenkt å ha en liten del av OS'et som kan laste bare det du trenger for å starte PC'en og de nødvendige driverne. Men så vidt jeg husker var det slik i gamle dager. Men da het det DOS og man fikk startet maskinen og så kunne man velge hvilke programmer man ville starte. Word Perfect for eksempel. Eller man kunne skrive "Win" og vente et par minutter før Windows var lastet. Å si at det er fremskritt er bare tull. Nei, sørg for at Windows blir raskere i oppstarten. Og det som er gjort med Windows 7 er veldig bra.


Det er også veldig tydelig at utviklerne i Microsoft har skjelt litt mot lillebror Apple og deres fantastisk brukervennlige grensesnitt. Et "par" av funksjonene som Mac'erne har hatt lenge, kan vi nå glede oss over i nye Windows. Men det er vel også et par ting utviklerne hos Apple kunne "stjålet" fra Windows 7. I alle fall har TechRadar en liste over 10 ting de burde stjele.

Apple kommer vel også med sitt nye operativsystem, populært kalt "SnowLeopard" til høsten. Utviklerne på jobben har fått en versjon gjennom vårt partnerskap med Apple, så jeg skal se om jeg kan finne noen Windoes-features de har "stjålet". Uheldigvis for dere kan jeg ikke fortelle om dem grunnet en såkalt "Non Disclosure Agreement", men jeg kan i alle fall kladde innleggene frem til releasedato.

Ja, man finner alltid litt inspirasjon i Wilhelms Widunderlige Werden.

Ingen kommentarer: