20. januar 2009

En historisk dag!

I dag ble Barack Obama innsatt som president i USA. Etter åtte års repuplikansk styre i verdens mektigste stat, tok en demokrat over for minst fire år fremover. Og ikke bare det, men han er også historiens første svarte president i USA. Obamas valgkamp spant rundt slagordet "Change can happen", og nå får vi se hvor store endringer vi får. Jeg tror ikke man skal forvente seg all verdens endringer i utenrikspolitikken. Amerikanere er generelt ikke veldig opptatt av det som skjer utenfor landets grenser og er naturlig nok mest opptatt av seg og sitt. Man vinner ikke valg ved ikke å fokusere på innbyggernes ve og vel.
Men endringer vil skje, og jeg tror Obama vil skaffe oppmerksomhet rundt mange symbolsaker som Irak/Afganistan, Guantanamo-basen og Israel/Palestina. Alle kompliserte saker, men han kan score stort på små tiltak med liten eller ingen risiko for den jevne amerikaner. Ellers blir det selvfølgelig finanskrisen som han må håndtere på en fornuftig måte i verdens største økonomi. Ingen lett oppgave!
At presidenten er en moderne mann har jeg skrevet om før, og jeg tror vi også fremover vil få høre mer fra ham på moderne medier. Han benyttet seg flittig av nettjenester og jeg tror han forstår at åpenhet er viktig fremover. Internett er et fantastisk medie som han kommer til å ha sterke meninger om hvordan skal benyttes fremover. Med CNN og Facebook hadde man muligheter til å følge innsettelsen live og diskutere og kommentere det som skjedde sammen med sine venner og bekjente. Stadig nye måter å bruke nettet sammen på. Les mer om dette på NRKBeta sine sider her og deres kommentarer underveis her. Jeg gleder meg å følge med videre i Wilhelms Widunderlige Werden.

Ingen kommentarer: